Sale op topcollectie | Tot 50% korting op kasten | Bekijk alle aanbiedingen

Thuiswerkplek organiseren

5 Goede tips voor het organiseren van je thuiswerkplek

Een verzorgde, goed georganiseerde werkruimte kan je helpen om efficiënter te werken. Het wegwerken van rommel voorkomt chaos, zodat jij je kunt concentreren op het werk in plaats van op de rommel. Het is goed om organisatiemethoden te ontwikkelen om te voorkomen dat allerlei spullen zich ophopen. Als je overal een plaats voor hebt, voel je je beter georganiseerd en ben je beter voorbereid op elke opdracht die op je pad komt. Om je te helpen het meeste uit een werkruimte te halen, zijn hier vijf goede tips voor het reorganiseren van je thuiswerkplek!

Veeg je bureau schoon

Het opruimen van je werkplek helpt je om beter georganiseerd te blijven. De ideale plek om te beginnen is met het bureau, waar je tenslotte de meeste tijd doorbrengt. Heb je stapels documenten, bergen post-its en stapels kantoorspullen onder je bureau liggen? Begin dan met een schone lei. Haal alle spullen van je bureau, behalve je laptop / computer, printer en telefoon. Mogelijk is dit de eerste keer in lange tijd dat je naar je bureau kijkt. Als stof zich al jaren heeft opgehoopt is dit de perfecte gelegenheid om je bureau eens goed schoon te maken.

Loop daarna alles op je bureau nog eens na. Bedenk hoe vaak je elk voorwerp gebruikt. Gebruik je het ongeveer één keer per dag, één keer per week, één keer per maand, of nooit? Leg iets opzij als je het niet minstens een keer per week gebruikt. Misschien vindt je een nieuwe plek voor alle benodigdheden en andere voorwerpen die je hebt verplaatst zodra je de rest van de werkplek hebt georganiseerd.

Gebruik een archiefkast

De aanschaf van een archiefkast is een uitstekende methode om de beschikbare ruimte in je thuiskantoor te vergroten. Investeer in een brandveilige kast die ook op slot kan en je waardevolle documenten beschermt tegen diefstal of beschadiging. Voor zeer cruciale documenten zoals geboorteakten, huwelijksakten, paspoorten en autotitels heb je een afsluitbare brandwerende kast nodig. U kunt deze documenten ook bewaren in een kluisje van de bank. Koop een archiefkast met vier laden om de opslagruimte te vergroten. Je wilt niet dat je archiefkast openbreekt of omvalt, dus zorg ervoor dat deze stevig genoeg is.

Archiefkast kopen? Bekijk hier ons assortiment archiefkasten.

Als je je kast eenmaal hebt, is het tijd om hem te gaan vullen. Je kunt net zo goed geen archiefkast kopen als je van plan bent alles er lukraak in te gooien. Gebruik dus voor de belangrijkste categorieën hangmappen. Je kunt mappen scheiden op basis van het soort document. Denk hierbij aan documenten zoals facturen, medische gegevens en klantdossiers. Maak vervolgens een systeem voor het organiseren van je documenten. Je kunt kiezen voor een alfabetisch, numeriek of kleurgecodeerd systeem, afhankelijk van waar je voorkeur naar uit gaat. Elk dossier moet een label hebben en zijn eigen plek hebben in de archiefkast, zodat je niet hoeft te zoeken wanneer je het nodig hebt.

Kabelwarboel tegengaan

Struikel je elke keer dat je je thuiswerkplek binnenloopt over een wirwar van draden en kabels? Te veel draden onder de voeten zijn niet alleen struikelgevaarlijk, maar kunnen ook brandgevaarlijk zijn en je kantoor nog rommeliger maken. Doe elektronische apparaten die je af en toe of helemaal niet meer gebruikt weg of gooi ze weg om het aantal kabels op te verminderen. Verminder de kabelwarboel door zoveel mogelijk draadloze apparaten te gebruiken, zoals een muis, toetsenbord en printer. Een USB-hub is een ander alternatief, omdat u hiermee meerdere apparaten op uw computer kunt aansluiten met slechts één USB-aansluiting. Om een stroompiek te voorkomen, moet je de resterende kabels aansluiten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging.

Sluit de resterende snoeren aan op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging om te voorkomen dat je computers en andere apparatuur stukgaan tijdens een stroompiek of stroomuitval. Gebruik kabelbinders, klemmen of klittenband om de resterende kabels bij elkaar en uit de weg te houden. Zorg ervoor dat de kabels achter je bureau liggen, tegen een muur en uit de buurt van open delen van de vloer.

Houd belangrijke accessoires bij de hand

Wanneer je je bureau moet doorspitten of steeds moet opstaan om naar de archiefkast te lopen om dingen te zoeken die je vaak gebruikt, verliest je een hoop tijd. Zelfs als je bureau al enigszins opgeruimd is, zal dat niet lang zo blijven. Telkens wanneer je een voorwerp tevoorschijn haalt dat je nodig hebt en het vervolgens op je bureau laat liggen, maak je de boel nog rommeliger. Houd daarom de belangrijkste hulpmiddelen altijd bij de hand. Zet je woordenboek, agenda en veelgebruikte boeken op een plank achter of naast het bureau. Bewaar ook dossiers voor lopende projecten in een dossierhouder op je bureau.

Organiseer je pennen, potloden, elastiekjes, paperclips, plakbriefjes en plakband in de bovenste lade of een andere organizer. Gooi pennen die kapot of zonder inkt zijn, paperclips die krom zijn en materiaal dat leeg is of waarvan je weet dat je het niet gaat gebruiken weg voordat je het in de lade legt.

Persoonlijke spullen verplaatsen

Je kunt misschien geen genoeg krijgen van die schattige foto’s van je partner of kinderen, maar moeten die echt in het midden van het bureau staan? Verwijder alles van je bureau dat niet direct relevant is voor de taak die je moet uitvoeren. Foto’s, wenskaarten, prijzen, planten, koffiemokken en souvenirs zijn daar voorbeelden van. Sommige van deze spullen kun je nog steeds in je thuiskantoor kwijt, maar zet ze dan op een meer afgelegen plek.

Laat een dierbare foto van familie inlijsten en aan de muur boven je werkplek hangen. Dan kun je er elke dag naar kijken zonder dat je er een vrije ruimte voor hoeft te creëren. Je kunt planten zetten op een vensterbank of bovenop een archiefkast, of je kunt ze ophangen aan plafondhaken.

We hopen je met deze vijf goede tips voor het reorganiseren van uw thuiskantoor een eind op weg geholpen te hebben! Meer inspiratie opdoen? Neem dan snel een kijkje op ons blog.

LEAVE A COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *